Har du testet ut smoothie bowl? Da er det på tide at du gjør det, for en bedre frokost eller lunsj skal du lete lenge etter. Jeg har blitt helt hekta, og har allerede ordnet meg to slike boller med smoothie i dag. Det blir noe helt annet når man kan spise smoothien med god topping på! Jeg har testet ut forskjellige smoothieoppskrifter i dag, men favoritten ble skogsbær med cottage cheese, granola med honning og mandel. Jeg antar at dere vet hvordan en smoothie ordnes, så oppskrift på dette trenger jeg ikke å legge ut.- Men oppskrift på hjemmelaget granola skal dere få!


Det du trenger er;
• Økologiske havregryn, gjerne glutenfritt.
• Solsikkekjerner
• Sesamfrø
• Mandler i skiver
• Valnøtter, grovt hakket
• Hasselnøtter, grov hakket
• Brunt sukker, evt sukrin gold
• Honning
• Valgfri juice
• Smør, eller solsikkeolje.
smoothie bowl
Rør sammen alt det tørre med unntak av sukker. Ha juice, smør/solsikkeolje, sukker og honning i en kasserolle og varm opp til alt er oppløst. Hell blandingen over det tørre, og rør godt sammen. Legg massen over på et bakepapir og fordel den jevnt utover. Stek granolaen midt i ovnen ved 140 grader i ca 50 minutter. Du ser på blandingen når den er ferdig. Da har den fått en jevn brunfarge. For å få stekt alt jevnt rører du i blandigen ca hvert 10 minutt. Når blandingen er ferdig lar du den avkjøles på rist, og deretter holder du blandigen på et glass eller i en boks. Nyt med goood samvittighet!